Presse

30 Juin 2008

A Master of Nonchalance in Control of His Illusion Foofwa
Benjamin de Bouillis

The New York Times by Alastair Macaulay
«[Foofwa] is a dancer of rare imagination. (…)
Foofwa even has touches of Marceau’s winsomeness, but he also has the complete control of illusion that equals Marceau or the greatest mimes. (…) [He] remains (…) the kind of performer to whom I tentatively apply the word « genius. » How does he do what he does? What was it he just did? You watch in stupefaction.»
> Read the complete article at the New York Times

26 Juin 2008

Thus Spake Foofwa
Benjamin de Bouillis

Danceviewtimes – writers on dance
Subject: Benjamin de Bouillis de Foofwa d’Imobilite at the Baryshnikov Arts Center, New York: «[Foofwa d’Imobilité’s] « Benjamin de Bouillis » uses dance the same way Joyce uses language – as material for a grand illusion, a tour de force of signs and symbols, pointing ultimately at itself, or nothing at all. It’s brilliant. (…) As a performer he is a thrill to watch – elegantly turned-out in ballet moves, sure-footed in its off-center Cunningham variant, exact and expressive in the French style when he turns mime and clown. As a creator he unpacks Cunningham’s cryptic zen psychology – specifically treating the human performer not as an embodiment of character, but an illusion to be tinkered with; an assemblage, not a unity. « Benjamin de Bouillis » does the same kind of deconstruction job on modern dance that « Finnegans Wake » did to the modern novel, and it may have the same effect. After reading Joyce’s work, it’s hard to go back to seeing fictional characters as anything more than bubbles composed of word-associations. After seeing Foofwa, it may be hard to believe in traditional modern dance as anything but a succession of empty postures.» By Tom Phillips

1 Juin 2008

Genève, Salle des Eaux-Vives: “The Making of Spectacle“
The Making of Spectacles

Scènes Magazine
«Cette animalité qui se rencontre chez les quatre interprètes, peut prendre les formes les plus variées, migrant de l’onirisme au récréatif, avec une dose…»

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13 Fév 2007

Foofwa d’Imobilité cherche et finit par trouver Corina Pia au hasard pressculé d’un duo de danse «Césure» évoque ce qui coupe et sépare

Tribune de Genève By Benjamin Chaix
«Au public de recoller les morceaux. Foofwa d’Imobilité aime les gens. Notre lauréat genevois du «Prix suisse de la danse et de la chorégraphie 2006» vient reconnaître qui est au bar du Galpon, quelques minutes avant son spectacle. Sur scène, il est un autre homme. Ou une autre bête. Car le danseur emprunte ses attitudes à un animal qu’il aime et qu’il observe, le chien, pour venir houspiller sa partenaire Corina Pia. Fruit d’un travail et d’une concentration que l’on devine considérables, le duo de ces danseurs ressemble à une recherche effrénée de la fusion entre deux créatures peu faites pour s’entendre. La femme est raide et figée dans des positions à quatre pattes. Elle est armée d’une paire de ciseaux cassée en deux. Comme elle, l’homme est partiellement vêtu de dentelles qui lui collent à la peau. Quand il parvient enfin à empoigner sa partenaire, on ne peut plus dire quel bras va avec quel corps. Cette Césure doit beaucoup au butô, art physique japonais qui crée volontiers l’illusion d’une métamorphose de l’homme en bête rampante ou bondissante. C’est Corina qui connaît ça depuis le plus longtemps. Sans être nippon, l’héritage de Merce Cunningham permet à Foofwa d’entrer dans cette danse-là avec la fougue et le goût pour l’insolite qu’on lui connaît. «Dites-moi si + quand vous venez! Ça sera bestial», prévenait à juste titre le texto de Foofwa, envoyé à ses spectateurs les plus fidèles.»

1 Avr 2006

Illico TV documentary – Kilometrix.dancerun.4
Kilometrix.dancerun.4

Illico
The television documentary Illico did a presentation on Foofwa and Kilometrix.dancerun.4 in Fribourg, Switzerland. Illico is a production of the Swiss channel TSR1.